راهنمای خرید LCD




روی صفحه LCD ها با ماده ای مات پوشیده شده است که نور کمتری را نسبت به CRT ها منعکس می کند . یعنی شما بازتاب کمتری خواهید داشت و می توانید تصویر را بهتر ببینید ، خصوصاً وقتی بازتاب نور خورشید روی دیوار پشت مانیتور و یا حتی خود مانیتور می افتد.


این مقاله ما به شما توضیح خواهیم داد که درباره یک مانیتور LCD باید چه نکاتی را در نظر بگیرید تا انتخاب صحیحی داشته و خریدی را که مطابق نیازتان نیست انجام ندهید . نکاتی که توضیح خواهیم داد به شرح زیر است :
• مزایای داشتن یک صفحه نمایش LCD .
• نکاتی که به هنگام خرید یک صفحه نمایش LCD باید در نظر داشت .
• توضیح درباره خصوصیات و ویژگی های ظاهر ی یک صفحه نمایش LCD .
• معایب و مشکلاتی که ممکن است با آن ها مواجه شوید .
• راهنمایی های لازم در مورد مشخصات بعضی LCD ها که به هنگام خرید باید در نظر بگیرید .
● مزایای داشتن یک صفحه نمایش LCD .
اولا نگران سرمایه گذاری برای خرید چنین کالایی نباشید . LCD ها آینده صفحه نمایش کامپیوتر ها هستند . در سال ۲۰۰۳ شاهد رشد سریع بازار LCD ها پیشرفت تکنولوژی و پایین آمدن قیمت آن ها بودیم . اگر این مساله را با بازار مانیتورهای CRT ( مانیتورهای اشعه کاتدی که قبل از آمدن LCD ها متداول بود ) مقایسه کنید ، خواهید دید که تکنولوژی آن ها در طی این چند سال اخیر پیشرفت چندانی نداشته است و حتی در سال ۲۰۰۳ ، قیمت مانیتورهای CRT کاهش قابل ملاحظه ای نداشت .
مهمترین مزایای داشتن یک LCD به شرح زیر است :
• تصویری شفاف تر ، با میزان ناهمگویی خیلی کمتر و گرافیک بسیار بالا .
• برای چشمها خیلی بهتر است زیرا مانیتورهای LCD بر عکس CRT ها اشعه زیادی تولید نمی کنند .
• نداشتن لرزش تصویر که دلیل اصلی سردرد کاربران کامپیوتر است .
• از نظر اندازه ، مانیتورهای LCD نسبت به CRT ها کوچکتر و فضای کمتری را اشغال می کنند .
• از نظر قیمت ، با وجود اینکه LCD ها گرانتر هستند اما برق کمتری را نسبت به CRT ها مصرف می کنند که این مساله در دراز مدت باعث صرفه جویی هزینه برق می شود . خصوصاً اگر مانیتور شما معمولاً روشن است همچنین مصرف کمتری انرژی به نفع محیط زیست است .
• روی صفحه LCD ها با ماده ای مات پوشیده شده است که نور کمتری را نسبت به CRT ها منعکس می کند . یعنی شما بازتاب کمتری خواهید داشت و می توانید تصویر را بهتر ببینید ، خصوصاً وقتی بازتاب نور خورشید روی دیوار پشت مانیتور و یا حتی خود مانیتور می افتد .
• در سال ۲۰۰۳ ( در استرالیا ) بازار فروش مانیتور های LCD ۵/۵۱ درصد و صفحه نمایش های CRT ۵/۴۸ درصد بود . انتظار می رود که این دو رقم تا پایان سال ۲۰۰۴ فاصله بیشتری از هم پیدا کند . همانطوری که می بینید داشتن یک مانیتور LCD مزایای بهتری دارد و با توجه به پیشرفت سریع علم ، قیمت و تکنولوژی LCD ها در حد متوسط است . پس هم اکنون بهترین زمانی است که به جای جعبه تولید اشعه که بعنوان مانیتور دارید یک LCD جدید به خانه بیاورید .
● نکاتی که به هنگام خرید یک صفحه نمایش LCD باید در نظر داشت .
بهنگام خرید یک صفحه نمایش LCD باید نکات زیر را مد نظر داشته باشید :
۱ ـ نیازتان را مشخص کنید که به راحتی بدانید به دنبال چه هستید .
۲ ـ تحقیق کنید . چندین مقاله و راهنمای خرید مثل این نمونه بخوانید .
۳ ـ بدانید که چه چیزی می خرید . به یک فروشگاه بروید و LCD های آنجا را ببینید . خصوصیات هر یک را چک کرده و آن ها را با هم مقایسه کنید . اجازه ندهید فروشندگان به شما کمک کنند زیرا فعلاً شما قصد خرید ندارید و برای نگاه کردن آمده اید . مگر اینکه بدانید آن ها درباره گفته هایشان مدرکی دارند .
۴ ـ قیمت ها را در فروشگاه ها و روی سایت اینترنتی با هم مقایسه کنید ، مطمئن شوید که عامل گارانتی را هم جزء قیمت محاسبه کرده اید زیرا این نکته خود به اندازه خصوصیات صفحه LCD مهم است .
۵ ـ وقتی با در نظر گرفتن موارد بالا به تعداد انگشت شماری مانیتور که مطابق نیازتان است رسیدید ، نوبت به خواندن بروشورهایی در مورد همان انتخابهاست .
به این ترتیب می توانید ایده کلی نسبت به مانیتوری که قصد خرید آن را دارید ، داشته باشید .
۶ـ وقتی به اندازه کافی مطمئن شدید ، به فروشگاه بروید و خرید خود را انجام دهید . با وجود اینکه قیمتهای آن لاین ( روی سایت اینترنتی کالایی که قصد خرید دارید ) بسیار مناسب است ، اما دقت کنید که اگر مشکلی برای مانیتور شما پیش بیاید ، برگرداندن آن به یک فروشنده آن لاین بسیار سخت است . خرید از یک فروشگاه نزدیک محل خودتان در برگرداندن مانیتور مساله دار ، باعث کم شدن دردسر و صرفه جویی در هزینه پست و ارسال مانیتور به محل دیگر است .
● پیکسل مرده ( Dead Pixel ) .
فرض کنید صفحه نمایش TFT جدید خود را باز کرده و آن را روشن می کنید و یک نقطه سبز ۲۵ میلیمتری روی صفحه می بینید . از آن جایی که تازه پول خرج کرده و یک صفحه نمایش مارک دار جدید خریده اید ، فوراً با خود فکر می کنید حتما جنس نامرغوبی خریده ام ، آن را برده و عوض خواهم کرد . مهم نیست .
آنوقت با فروشنده تماس می گیرید و تازه متوجه می شوید که باید ۳ پیکسل مرده دیگر نیز داشته باشید تا بتوانید مانیتورتان را عوض کنید . کاملاً بی انصافی است در حالیکه شما پول خوبی برای یک مانیتور جدید پرداخت کرده اید . حتی بدتر از آن ، مانیتور شما ممکن است تا زمانی که ۳ پیکسل مرده دیگر پیدا کند ، از گارانتی خارج شده باشد . متأسفانه این مشکل برای اکثر خریدارانی که از سیاست پیکسل اطلاعی ندارند اتفاق می افتد . به دنبال تولید کنندگانی که کمترین آمار سیاست پیکسل مرده را دارند بگردید . بعضی از آن ها در حال کاهش تعداد پیکسل مرده روی صفحه نمایش خود تا میزان صفر هستند . شما باید حداقل دنبال مارکی باشید که گارانتی ۳۰ روزه برای تعداد صفر پیکسل مرده داشته باشد ، به این ترتیب حداقل اطمینان دارید که مانیتور خریداری شده ، بدون عیب و نقص است . برای اطلاعات بیشتر درباره پیکسل مرده به بخش معایب داخلی مراجعه کنید .
● میزان وضوح تصویر یا کنتراست ( Contrast ) .
این میزان در حقیقت معرف قدرت مانیتور شما در نمایش نقاط مختلف رنگی و سایه های سایه و سفید است . برای مثال ، یک TFT با میزان کنتراست ( ۳۰۰:۱ ) ، تصویر مات تری را نسبت به یک TFT به میزان کنتراست ( ۵۰۰:۱ ) ، نمایش می دهد .
هر چه میزان کنتر است افزایش یابد ، مانیتور تصویر واضح تری را نمایش می دهد . در بیشتر مواقع توصیه می شود مانیتوری که میزان کنتراست آن حداقل ( ۴۰۰:۱ ) و یا بالاتر است ، خریداری کنید .
● زمان پاسخگویی ( Response Time) .
این زمان ، معرف سرعت عکس العمل هر پیکسل روی صفحه نسبت به تغییرات رنگی و یا روشنایی است . به طور کلی صفحه نمایش های با زمان پاسخگویی بالا نسبت به صفحه نمایش های با زمان پاسخگویی پایین بیشتر در معرض بی رنگ شدن هستند .
مهمترین مزیت زمان پاسخگویی پایین این است که چشمهای شما کمتر تحت فشار قرار می گیرد ، خصوصا وقتی در حال تماشای DVD و یا انجام بازی هستید ( زیرا تنوع رنگی بیشتر است و صحنه ها سریع تر تغییر می کنند ) البته در محیط شرکت ، وقتی کاربران فقط به پنجره های ثابت ( بدون تصاویر متحرک ) نگاه می کنند ، این مساله چندان مهم نیست .
برای شرکتها ، زمان پاسخگویی LCD ، ۳۵ میلی ثانیه و یا کمتر قابل قبول است برای بازی یا کاربردهای چند رسانه ای ( صوتی ـ تصویری ) مانیتوری با زمان بالاتر از ۲۰ میلی ثانیه نخرید .
البته بهترین زمان پاسخگویی برای این کاربردها ( صوتی ـ تصویری ) ، ۱۶ میلی ثانیه یا پایین تر ، توصیه می شود .
● روشنایی ( Brightness) .
همانطوری که از اسم آن پیداست این مورد ، معرف میزان روشنایی کلی مانیتور است و با واحد ( cd/m۲ ) سنجیده می شود که هر چه میزان آن بالاتر باشد ، کارایی بهتری دارد . مانیتور با میزان روشنایی بالا در نور زیاد ( مثل اتفاق پر نور ) ، بهتر قابل دیدن است . همچنین میزان روشنایی بالا به معنی داشتن تصویری روشن تر به رنگ های سفید و درخشان تر است .
برای خرید مانیتور LCD ، به میزان روشنایی در حد cd/m۲ ۳۰۰ یا بیشتر باشید .
● زاویه دید ( Viewing Angle ) .
در گذشته یکی از مهمترین معایب صفحه نمایش های LCDاین بود که شما حتما باید روبروی آن می نشستید تا تصویر واضحی ببینید ، اگر از گوشه های صفحه به آن نگاه می کردید ، رنگ ها تغییر می کردند ( بنفش به نارنجی تبدیل می شد و ... ) با وجود اینکه تکنولوژی LCD ، تا حدی پیشرفت کرده است ، این مشکل هنوز باقی است ، اما کمتر باعث اذیت می شود .
زاویه دید افقی ۱۲۰ درجه به این معنی است که تصویر به صورت مجازی تغییر شکل نخواهد داد تا زمانیکه چشمهای شما نسبت به صفحه نمایش ، خارج از کمان ۱۲۰ درجه قرار گیرد .
معمولا صفحه LCD ، زاویه دید افقی ( چپ / راست ) بهتری نسبت به زاویه ئدید عمودی ( بالا / پایین ) دارد . در اینجا این مساله بسته به علاقه شخصی شما دارد ، اما واضح است که زاویه های دید بزرگتر بهتر است .
● اتصال ( Connectivity ) .
برای اتصال کامپیوتر به مانیتور LCD دو روش وجود دارد :
از طریق اتصالات D_Sub ( آنالوگ ) و یا DVI ( دیجیتال ) ، بیشتر LCD ها به صورت استاندارد دارای ورودی D_Sub هستند و شما معمولاً با پرداخت مبلغ جزئی می توانید مدل DVI را نیز تهیه کنید با وجود اینکه ورودی DVI برای داشتن تصویر صاف و بهتر توصیه می شود ، اما اتصال D_Sub نیز مشکلی ایجاد نمی کند .
گر چه گاهی اوقات خطوط موج دارای روی صفحه نمایش ظاهر می شود ( درست مثل اختلال امواج رادیویی روی صفحه تلویزیون ، اما این مشکل به راحتی از طریق منوی پیکربندی صفحه قابل تنظیم است .
شما باید ابتدا خروجی تصویرکارت گرافیک سیستم خود را چک کنید تا مطمئن شوید که آیا LCD مورد نظرتان خروجی کارت را پشتیبانی می کند .
اگر سیستم شما قدیمی است فقط می توانید از اتصالات D_Sub استفاده کنید ، البته اکثر سیستم های جدید هر دو نوع پورت را دارند . ولی اگر مانیتوری بخرید که هر دو اتصال را پشتیبای کند ، با وجود پرداخت هزینه بیشتر ، آینده نگری بهتری انجام داده اید .