سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جواد وکیلی[28]

مهندسی برق الکترونیک از دانشگاه مازندران .. دانشکده فنی و مهندسی بابل در سال 79و کارشناس فناوری اطلاعات در صدا و سیمای مرکز گرگان و کارشناس فنی حراست صدا و سیما و مسئول وب سایت صدا و سیما ... کارشناسی ارشد کامپیوتر -گرایش هوش مصنوعی دانشگاه مشهد... زمینه کاری : شبکه های کامپیوتری ،ویندوز 2003 سرور،سیسکو پیشرفته، لینوکس ،هک ، امنیت شبکه وموسیقی.... اینا رو بی خیال خودت خوبی !!!

ویرایش
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
کاربردی
شرکت IBM
دوشنبه 86/2/3 | جواد وکیلی

گرچه آنچه امروزه به نام IBM شناخته می شود شرکتی است که رسما در ۱۵ ژوئن ۱۹۱۱ در نیویورک به عنوان (COMPUTING – TABULATING- RECORDING)C.T.R شکل گرفت، ریشه آن اما به اواخر قرن نوزدهم برمی‌گردد.


شرکت بین المللی ماشینهای تجاری (INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES=IBM) گرچه به عنوان یک شرکت در میان صدها شرکت کسب و کار دیگر درجهان وجود دارد اما تاریخچه یک قرن حضور در مراحل مختلف تکامل اندیشه و عمل بشری از IBM شرکتی پدید آورده است که همواره جایگاه ویژه جهانی خود را در عرصه کسب وکار حفظ کرده است. یک خانواده خلاق و خستگی ناپذیر (توماس واتسون پدر و پسر) در خلق این سازمان و رشد و پویایی آن طی دهها سال نقش خاص داشته اند و توانسته اند شرکت را از حوزه تولید ماشین تحریر و ماشین حساب در دهها سال پیش، آرام آرام به عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات وارد کنند و آن را به بزرگترین شرکت تولید کننده رایانه درجهان با ویژگیهای منحصر به فرد تبدیل سازند. شرکتی که رهبری به‌کارگیری رایانه های شخصی و تجاری را در سازمانهای آموزشی، علمی، صنعتی و خدماتی برای کمک به حل مهمترین مشکلات صنعتی، اجتماعی و بهداشتی برعهده گرفته است. این تجربه موفق یک سده تلاش ساماندهی شده است که در دنیای پررقابت کنونی و درمیان رقیبان جدی باسابقه و مدعیان جوان باانگیزه، شرکت را درصدر آورده و از «HP»، «مایکروسافت» و «دل» فراتر نشانده است.
● تاریخچه
گرچه آنچه امروزه به نام IBM شناخته می شود شرکتی است که رسما در ۱۵ ژوئن ۱۹۱۱ در نیویورک به عنوان (COMPUTING – TABULATING- RECORDING)C.T.R شکل گرفت، ریشه آن اما به اواخر قرن نوزدهم برمی‌گردد. در سال ۱۸۸۰ اولین ثبات دیجیتال توسط الکساندر دی (A.DEY) ابداع شد. مهاجرت فراوان به آمریکا در دهه ۱۸۹۰ مسئولین را واداشت برای انجام محاسبات جمعیتی به دنبال یک ابزار محاسباتی موثر باشند. برنده این مناقصه هرمان هولریت (H. HOLLERITH) بود که در سال ۱۸۹۶ شرکت ماشینهای محاسبه را تاسیس کرد. در سال ۱۹۱۱ چارلز فلینت (C.FLINT) یک سازماندهنده برجسته، ادغام شرکت هولریت را با دو شرکت ITR و ESCO را مهندسی کرد و شرکتی به نام C.T.R پدید آمد که در حوزه ساخت و فروش ماشینها در محدوده مقیاس تجاری و ثبات های صنعتی زمان و تولید ماشین تحریر و کارتهای پانچ فعالیت می کرد. پس از تشکیل شرکت جدید، جورج فیرچایلد (G.FAIRCHILD) رئیس شرکت جدید شد اما رشد سریع و تنوع محصولات شرکت، مدیریت را دشوار کرده بود و فلینت را واداشت تــــــــا سه سال بعد، یعنی ۱۹۱۴، از تـــــــوماس واتسون (T.WATSON ۴۰ ) ساله دعوت به عمل آورد تا به شرکت بپیوندد و رهبری آن را برعهده گیرد. در سالهای پس از جنگ جهانی اول، مهندسان شرکت مکانیسم های جدیدی را برای رفع نیاز مشتریان توسعه دادند. رشد فزاینده فعالیتهای C.T.R، نام شرکت را در قیاس با فعالیتهایش محدود می کرد، به همین جهت در سال ۱۹۲۴ نام شرکت رسما از C.T.R به IBM تغییر یافت. از آن پس کسب و کار شرکت هم در بعد جغرافیایی و هم وظیفه ای گسترش یافت.
● نقش واتسون ها
پیوستن توماس واتسون SR. به شرکت، نقطه عطف در تاریخ IBM محسوب می شود. واتسون دستیار الکساندر گراهام بل بود و با استفاده از تجارب خود در شرکت قبلی (NCR) یک سری تاکتیک های موثر در کسب و کار به کار برد. او به خدمات مشتریان تمرکز و به انگیزه های فروش و توجه به کارکنان تاکید کرد. واتسون با برنامه هایی مانند تشکیل تیم های ورزشی کارکنان و سفرهای تفریحی خانوادگی، روحیه جدید در شرکت دمید. شعار موردعلاقه او یعنی «تفکر» (THINK) نقل زبان کارکنان شد. واتسون خود در این باره می گوید: «ما باید ازطریق گوش دادن، بحث کردن، مشاهده کردن و فکر کردن یاد بگیریم. نباید هیچ یک از این راههای یادگیری را کنار گذاشت. مشکل بیشتر ما این است که در فکر کردن درنگ نمی کنیم چون کار سختی است. تمام مسائل دنیا را به آسانی می توان حل کرد اگر انسانها بخواهند که فکر کنند».
بعداز پیوستن واتسون، شرکت بر تولید ماشین های محاسبه در مقیاس بزرگ تجاری برای شرکتها تمرکز و بازار محصولات اداری کوچک را رها کرد. در چهار سال اول مدیریت او، درآمد بیش از دو برابر شد و به ۹ میلیون دلار رسید. او همچنین حوزه فعالیتهای شرکت را به اروپا، آمریکای جنوبی، آسیا و استرالیا گسترش داد. ۲۳ سال بعد واتسون می گفت: «وقتی من به شرکت آمدم تعداد کارکنان ۲۳۵ نفر بود و امروز بیش از ۱۰ هزار نفر هستیم. در این مدت من در تک تک کارکنان شرکت استعداد رشد فراوانی برای آینده می دیدم زیرا در آن زمان تنها پنج درصد کار محاسبه و ثبت در دنیا به وسیله ماشین انجام می شد. واتسون همواره به تعهد انجام خدمت به مشتری تاکید داشت و می گفت: «دیگران هم می توانند سخت افزار بسازند اما وجود ریشه ایده ارائه خدمت در نهاد ما مهم است. هیچ یک از ما نیست که برای کمک به مشتری و رفع مشکل یک دستگاه پول پرداز یا چیز دیگری از جا برنخیزد. ارائه خدمت مقوله ای است که بسیاری از شرکتها آن را فراموش کرده اند. IBM یعنی ارائه خدمت». تلاش و حرکت در ذهن او چنین معنا می یافت: «اگر می خواهید سریعتر موفق شوید باید میزان شرکتهایتان را دو برابر کنید. موفقیت در آن سوی شرکت قرار دارد. هر زمان در موقعیتی قرار می گیرید که خطر شکست در آن زیاد است از خود بپرسید که اگر این کار را انجام بدهم بدترین چیزی که ممکن است برایم اتفاق بیفتد چیست؟ و آن وقت تمام تلاشتان را صرف کنید تا آن بدترین اتفاق نیفتد».
در دهه ۱۹۳۰ با وجود انقباض بزرگ، واتسون مراقب کارکنانش بود. درحالی که بسیاری از شرکتها بسته می شوند او کارکنانش را مشغول تولید ماشین های جدید نگاه می داشت. او در سال ۱۹۳۲ یک واحد مهندسی و تحقیق و توسعه برای پشتیبانی خط تولید دایر کرد. سال بعد یکی از بهترین آزمایشگاههای R&D را افتتاح کرد. IBM جزو اولین شرکتهایی بود که در سال ۱۹۳۴ بیمه عمر را برای کارکنان خود فراهم ساخت. دریافتی از سود فروش و پرداخت دستمزد در تعطیلات و توجه به آموزش کارکنان از دستاوردهای مدیریت واتسون بود. شعار او برای IBM، صلح جهانی ازطریق تجارت جهانی بود و سمبل او تفکر و میراث او ارائه خدمت. او به هنگام مرگ در سال ۱۹۵۶، تعداد کارکنان را به ۷۲ هزار و ۵۰۰ نفر و درآمد را به ۸۹۲ میلیون دلار رسانده بود.
بلافاصله پس از مرگ او، پرش توماس واتسون JR رهبری شرکت را برعهده گرفت. این در زمانی بود که شرکت رشد انفجارگونه داشت و واتسون پسر به خوبی شرکت را در کوران گذار از عصر ماشین تحریرهای مکانیکی به عصر رایانه هدایت و رهبری کرد. تحت هدایت واتسون، نوآوریهایی در بازاریابی رخ داد. او اجزایی مانند سخت‌افزار، نرم افزار و خدمات را به صورت مجزا نیز عرضه کرد و این باعث تولد یک صنعت چند میلیارد دلاری نرم افزار و خدمات رایانه شد که IBM امروزه رهبری آن را برعهده دارد. در دوران رهبری واتسون، IBM از یک کسب و کار متوسط به یکی از بزرگترین شرکتهای صنعتی جهان تبدیل شد. در سال ۱۹۷۱ که او به دلیل عارضه سکته قلبی سمت خود را رها کرد و تعداد کارکنان، ۲۷۰ هزار نفر و درآمد به ۳/۸ میلیارد دلار رسیده بود. او تا سال ۱۹۸۴ به عنوان عضو هیئت مدیره در ارتباط با شرکت بود و در ۷۹ سالگی در سال ۱۹۹۳ وفات یافت.
● ورود به عصر فناوری اطلاعات
دهه ۱۹۷۰ پایان بیش از نیم قرن رهبری خانواده واتسون بر IBM بود. از ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۳ که گرستنر (L.GERSTNER) رهبری شرکت را به دوش گرفت، لارسن، کری، اپل و اکرز به عنوان مدیرعامل، شرکت را هدایت می کردند. گرستنر در دهه ۹۰ شرکت را به سمت یک شرکت جهانی مشتری مدار درزمینه خدمات و فناوری سوق داد. این اولین بار بود که IBM تجربه داشتن مدیرعاملی بیرون از مجموعه خود را تجربه می کرد. گرستنر ۱۱ سال مدیر ارشد شرکت امریکن اکسپرس بود. او حمایت مشتری مداری و تفکر راهبردی را با خود به IBM آورد. او عملا سیاست کاهش هزینه ها را پیشه کرد. گرستنر معتقد به یکپارچگی شرکت بود و تقسیم آن را منهدم کننده فواید یک IBM یکپارچه می دانست. او در سال ۱۹۹۵ چشم انداز جدید شرکت را ارائه داد: شبکه رایانه ای عامل محرک فاز بعدی رشد صنعت است. رهبری شرکت از سال ۲۰۰۲ دراختیار ساموئل پالمیسانو است.
● مأموریت
توماس واتسون پسر در سال ۱۹۵۳ بیانیه خط مشی IBM را منتشر کرد. امروزه بیانیه مأموریت شرکت چنین نوشته شده است: تلاش ما در IBM خلق، توسعه و ساخت پیشرفته ترین فناوریهای اطلاعاتی صنعتی شامل سیستم های رایانه، سیستم های شبکه، حافظه ها و ریزالکترونیک است. ما این فناوریهای پیشرفته را ازطریق راه حلهای حرفه‌ای و ارائه خدمات در سراسر دنیا به ارزش برای مشتریانمان ترجمه و تبدیل می کنیم.
● حوزه فعالیت
شرکت IBM امروزه در شش حوزه فعال است: سخت افزار شامل سرورها، حافظه ها، رایانه و چاپگر. نرم افزار شامل سیستم های عامل و فرایندهای کسب و کار. خدمات درجهت کاهش هزینه و بهبود بهره وری کسب و کارها. مالی در جهت ارائه خدمات به مدیریت مالی شرکتها، تحقیقات در زمینه فناوریهای نوین و بالاخره فناوری در زمینه توسعه، بازاریابی و فناوری تراشه. نیمی از درآمد مالی شرکت از حوزه خدمات رسانی حاصل می شود.
هم اینک IBM در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به فعالیت مشغول است و در زمینه تجهیزات و دستگاهها، برنامه ها، نرم افزار و خدمات در فعالیتهای تجاری، صنعتی، دولتی و آموزشی پیشتاز است.
● ارزشهای سازمانی
شرکت در سال ۲۰۰۳ در یک فراخوان عمومی ازطریق اینترانت داخلی، نظرات کلیه کارکنان را در زمینه ارزشها برای سالهای پیش رو اخذ کرد و درنهایت بیانیه ارزشها را با سه ارزش زیر منتشر ساخت:
۱ – از خودگذشتگی برای جلب رضایت مشتری؛
۲ – نوآوریهای مهم برای شرکت و جهان؛
۳ – اعتماد و مسئولیت پذیری در همه ارتباطات.






      
بلوتوث
پنج شنبه 86/1/30 | جواد وکیلی

بلوتوث یک تکنولوژی بی‌سیم با برد کوتاه است که ارتباط بین دستگاه‌های الکتریکی از قبیل تلفن‌های همراه، پرینترها و لب تاپ‌ها را بدون سیم یا کابل برقرار می‌کند.


امروزه شنیدن اصطلاح بلوتوث(Bluetooth) در مقام یک تکنولوژی جذاب تبدیل به امری عادی شده است. سازندگان تلفن های همراه و لپ تاپ ها، محصولاتی هستند که بیشترین استفاده از این تکنولوژی را برای فروش بیشتر به کار گرفته اند و بلوتوث در دست آنان یک برگ برنده در مقابل رقیبان محسوب می شود.
بلوتوث یک تکنولوژی بی سیم با برد کوتاه است که ارتباط بین دستگاه های الکتریکی از قبیل تلفن های همراه، پرینترها و لب تاپ ها را بدون سیم یا کابل برقرار می کند. این تکنولوژی از یکباره کوتاه امواج رادیویی برای ارتباط داخلی بین اجزای یک شبکه کوچک بی سیم استفاده می کند.
مجموعه ای از سیم ها را تصور کنید که دستگاه های جانبی را به کامپیوتر شخصی و کامپیوتر شخصی را به شبکه وصل می کند و تصور کنید که تمام این سیم ها و کابل ها نباشند! تصویر دلپذیری است، نه؟ تکنولوژی بلوتوث به عنوان یک لینک رادیویی با برد کوتاه و قیمت ارزان عمل می کند. این سیستم هم برای دستگاه های سیار و هم دستگاه های ثابت، امنیت ایجاد می کند. ماموریت اصلی، ایجاد یک تکنولوژی بی سیم استاندارد است تا جایگزین انبوه کابل ها و سیم هایی شود که دستگاه های محاسباتی و کامپیوترها را به یکدیگر متصل می کنند.
• دندان آبی
بلوتوث در لغت به معنای «دندان آبی» است. این لغت برگرفته از نام هارالد بلاتاند یکی از پادشاهان دانمارک است که در سال های ۹۴۰ تا ۹۸۵ پس از میلاد در دانمارک زندگی می کرده است. این پادشاه که در بین وایکینگ های اسکاندیناوی محبوبیت زیادی داشته است، باعث اتحاد چندین پادشاهی از هم گسیخته شد. بلاتاند به دندان آبی شهرت داشته است. بنابراین از آنجایی که بلوتوث با معرفی یک معیار جهانی به هماهنگ کردن هزاران استاندارد رقیب می پردازد؛ این نام برای آن انتخاب شده است.
اما تکنولوژی «دندان آبی» - یا به آن نام اصلی که برای همه آشناست: Bluetooth- در سال ۱۹۹۴ توسط شرکت سوئدی اریکسون ایجاد شد. سرپرستان این تیم تحقیقاتی، ال ام اریکسون و پاپ هارتسن بودند که هدف آنها ایجاد ارتباطی رادیویی و ارزان قیمت بین موبایل ها بود. با گسترده شدن تحقیقات، چهار شرکت نوکیا، آی بی ام ، توشیبا و اینتل هم به شرکت اریکسون پیوستند و در سال ۱۹۹۸ یک «گروه ویژه علاقه مند به بلوتوث» با نام اختصاری SIG تشکیل دادند. در دسامبر سال ۱۹۹۹ این گروه اعلام کرد که شرکت های بزرگی مثل مایکروسافت و موتورولا هم به این کمپانی ها افزوده شده اند.
• مروری بر خصوصیات Bluetooth
به هر جهش یک باند فرکانسی اختصاص می دهد. این طیف گسترده برای جهش از یک کانال به کانال دیگر استفاده می شود که باعث ایجاد یک لایه امنیتی قوی می شود.
در هر پیکونت تا هشت دستگاه می تواند شرکت داشته باشد. دستگاه های متصل در یک شبکه ad hoc، که نیازی به تعیین قبلی و برنامه ریزی ندارند، پیکونت را تشکیل می دهند. این شبکه، یک شبکه متقارن است. در زمان ارتباط هر دستگاه دسترس یکسانی به سایر دستگاه ها دارد. در این سیستم یک دستگاه به عنوان واحد میزبان (مستر) و بقیه به عنوان مهمان (اسلیو) مشخص می شوند.
برخلاف سیستم های بی سیمی نظیر مادون قرمز که در آن دو دستگاه گیرنده و فرستنده باید دقیقاً رو به روی هم باشند و هیچ مانعی بین آنها نباشد، بلوتوث آزادانه تر عمل می کند و برای ایجاد ارتباط بین دو دستگاه دارنده این سیستم فقط کافی است که این دو دستگاه در برد یکدیگر باشند تا ارتباط بین آنها ایجاد شود و سیگنال ها می تواند از پشت موانعی مانند دیوار هم ارسال شوند.
هم کاربردهای همزمان و هماهنگ و هم غیر هم زمان را پشتیبانی می کند، بنابراین به کار بردن دستگاه های متنوع و سرویس های متنوع را آسان می کند.
• آرایش شبکه
این سیستم به صورت نقطه به نقطه و نقطه به چند نقطه می تواند فعالیت کند. در مورد عملکرد نقطه به نقطه می توان رابطه بی سیم یک موبایل به عنوان دستگاه متحرک و خود موبایل به عنوان بیس را مثال زد. در مورد عملکرد نقطه به چند نقطه هم می توان چند پرینتر و فقط یک دستگاه کامپیوتر را در نظر گرفت. می توان این کامپیوتر را با استفاده از سیستم بلوتوث به چند پرینتر موجود ارتباط داد و از طریق کامپیوتر به عنوان بیس از تمام کامپیوترها به صورت همزمان یا جداگانه استفاده کرد.
• فرکانس رادیویی و جهش طیف
اگر میزان زیادی نویز رادیویی وجود داشته باشد، چه اتفاقی می افتد؟ آیا این مسئله باعث اختلال در ارتباطات بلوتوث نمی شود؟ این سیستم طوری طراحی شده است تا از جهش فرکانسی و تائید سریع استفاده کند که ارتباطات را قوی و به دور از خطا می کند. با جهش به یک فرکانس جدید، بعد از این که هر بسته اطلاعاتی دریافت می شود، علاوه براینکه کمک می کند تا تداخل امواج محدود شود، موجب افزایش امنیت هم می شود. سرعت ارسال اطلاعات در سیستم بلوتوث یک مگا بایت در ثانیه است.
بلوتوث در فرکانس ۴۵/۲ گیگاهرتز ارتباط برقرار می کند و توافق بین المللی برای استفاده صنعتی، علمی و پزشکی (ISM) از آن انجام شده است. این فرکانس، فرکانس میانه است. فرکانس دقیق بلوتوث ۴۰/۲ گیگاهرتز تا ۴۸/۲ گیگاهرتز است. در این محدوده فرکانس، ۷۹ کانال رادیویی فرکانس متفاوت وجود دارد. برای این که در امواج به کار رفته در دستگاه های بلوتوثی که در برد یکدیگر قرار دارند اختلال رادیویی ایجاد نشود، هر دستگاه در هر ثانیه ۱۶۰۰ بار این ۷۹ کانال را به صورت شانسی انتخاب می کند. در این صورت اگر دو دستگاه در برد یکدیگر قرار داشته باشند و بر حسب شانس هر دو، یک کانال رادیو - فرکانس مشترک را انتخاب کنند، زمان اشتراک آنها به قدری کوتاه است که هیچ تداخلی را باعث نمی شود. محدوده ارتباطی استاندارد در بلوتوث، ۱۰ سانتی متر تا ده متر است که با افزایش قدرت مخابره تا صد متر نیز قابل افزایش است.
• پروتکل ارتباطی
در ارتباطاتی که از بلوتوث استفاده می کنند، معمولاً یکی از حالات و موقعیت های زیر برقرار است:
• Standby(انتظار): دستگاه هایی که به هیچ پیکونتی متصل نباشند، در حالت انتظار هستند. در این حالت، دستگاه با حدود ۳۲ جهش فرکانسی در هر ۲۸/۱ ثانیه به پیغام ها گوش می دهد.
•Page/Inquiry : اگر دستگاهی بخواهد با دستگاه دیگری ارتباط برقرار کند و آدرس آن مشخص باشد، یک پیغام ارسال می کند. اگر آدرس مشخص نباشد، توسط یک پیغام کدی برای تقاضای پاسخ می فرستد. واحد اصلی ۱۶ پیغام مشابه را به واحد پیرو می فرستد. اگر پاسخی دریافت نشود، واحد اصلی دوباره ۱۶ پیغام ارسال می کند.
• Active (فعال): در این حالت اطلاعات در حال ارسال هستند.
• Hold (حفظ کردن): زمانی که هم واحد اصلی و هم پیرو در حالت انتظار هستند و هیچ اطلاعاتی مبادله نمی شود، این حالت برقرار می شود. هدف از این حالت، ذخیره توان است. در غیر این صورت مبادله اطلاعات به طور ثابت صورت می گیرد.
Sniff : این حالت تنها برای دستگاه پیرو قابل اجرا است که برای ذخیره توان انجام می شود، البته نه به اندازه حالت قبل. در این حالت پیرو نقش فعالی در پیکونت ندارد. این حالت معمولاً قابل برنامه ریزی است.
Park (توقف): فعالیت در این روش، از حالت Hold هم کمتر است. در طول این حالت واحد پیرو با پیکونت همگام شده است، بنابر این نیاز به عکس العمل کامل ندارد. در این حالت آنها آدرس MAC را ندارند و تنها گوش می دهند تا خود را با واحد اصلی هماهنگ کنند (به آدرس سه بیتی ای که هر واحد در یک پیکونت را مشخص می کند، آدرس MAC می گویند).
• ارسال اطلاعات
اطلاعات می تواند به صورت هم زمان و غیر هم زمان ارسال شود. روش ارتباط هم زمان (SCO) عمدتاً برای صدا و روش غیر هم زمان (ACL) برای داده ها به کار می رود. در هر پیکونت هر جفت واحد اصلی و پیرو می توانند روش ارسال متفاوتی را استفاده کنند و روش ها در هر زمانی می تواند تغییر کند. پهنای باند توسط واحد اصلی کنترل می شود تا مشخص کند هر واحد پیرو می تواند چه میزان از کل را استفاده کند. پیروها نمی توانند اطلاعاتی مبادله کنند تا زمانی که واحد اصلی به آنها اجازه بدهد و دستگاه اصلی می تواند پیغام ها را از طریق لینک ACL به همه پیروها بفرستد.
• امنیت سیستم و اصلاح خطا
سه تکنیک اصلاح خطا برای شبکه های بلوتوث معرفی شده است: دو حالت کد اصلاح خطای مستقیم (FEC) و درخواست تکرار اتوماتیک (ARQ). روش های FEC طوری برنامه ریزی شده اند تا تعداد ارسال های مجدد را کاهش دهند.
امنیت سیستم از سه طریق انجام می شود: جهش های فرکانسی تصادفی تکرار شونده، استفاده از کدهای خاص برای تعیین صحت اطلاعات و روش رمز نگاری.
جهش های فرکانسی، استراق سمع را برای هر کسی مشکل می کند. در این روش فرکانس ارتباطی بین دو دستگاه براساس الگوی توافقی بین خودشان در محدوده فرکانس مجاز ۱۶۰۰ بار در ثانیه، عوض می شود تا علاوه بر اینکه نویز کمتری در ارتباطات ایجاد شود، دست یافتن به اطلاعات واقعی ردوبدل شده برای هکرها هم دشوار شود.روش تعیین صحت به کاربر اجازه می دهد تا اتصال را تنها با دستگاه هایی که تعیین شده است کنترل کند. روش رمز گذاری از یک کلید رمزی با طول ۶۴ بیت استفاده می کند.
دنیای بی سیم موهبتی برای کامپیوترها بوده است. سیستم بی سیم باعث شده است تا از وجود انبوهی از سیم ها و کابل ها راحت شویم و مهم تر از آن موجب شده است تا کامپیوترهای شخصی بسیار کاربردی‌تر شوند و تکنولوژی بلوتوث هم به عنوان یکی از مهم ترین تکنیک های بی سیم روز به روز در حال پیشرفت است.





      

شاید تاکنون برای شما این سوال مطرح شده باشد که علت افت ناگهانی سرعت کامپیوتر و کند کار کردن آن چیست و برای بهبود و یا افزایش سرعت آن می بایست چه اقدام و یا اقداماتی را انجام داد ؟ پاسخ به سوال فوق متغیر بوده و ممکن است دلایل متعددی در این رابطه وجود داشته باشد . در برخی موارد ممکن است با رعایت برخی نکات ساده در خصوص نحوه نگهداری سیستم مشکل برطرف گردد و در موارد دیگر ممکن است مجبور به ارتقاء سیستم و یا تعویض قطعات مسئله دار گردیم . در ادامه به برخی نکات اولیه به منظور بهبود کارآئی سیستم اشاره می گردد .
● اجرای دقیق Scan disk : وجود اشکال در فایل های ذخیره شده بر روی هارد دیسک ممکن است کاهش کارآئی سیستم و بروز اشکالات فیزیکی هارد دیسک را بدنبال داشته باشد . با اجرای برنامه Scan disk می توان تعداد زیادی از خطاهای موجود بر روی هارد دیسک را برطرف نمود . برنامه فوق بررسی لازم در خصوص وجود اشکالات فیزیکی بر روی هارد دیسک را نیز انجام خواهد داد . بخاطر داشته باشید که با توجه به ظرفیت هارد دیسک نصب شده بر روی کامپیوتر ، فرآیند بررسی وضعیت هارد دیسک می تواند مدت زمان زیادی بطول انجامد و نمی بایست در این فاصله عملیات خاصی را انجام داد .
● حذف فایل های موقت موجود بر روی هارد دیسک : فایل های موقت به آندسته از فایل ها اطلاق می گردد که معمولا" پس از نصب یک برنامه همچنان بر روی هارد دیسک باقی می مانند و می توان بدون نگرانی اقدام به حذف آنان نمود .
● حذف اطلاعات موجود در Cache برنامه مرورگر : فایل های cache شده ، به آندسته از فایل هائی اطلاق می گردد که در زمان استفاده از اینترنت بر روی سیستم شما باقی مانده و اغلب شامل تصاویری می باشند که به منظور نمایش صحیح صفحات وب ، برنامه مرورگر مجبور به دریافت آنان از اینترنت شده است .
● defrag نمودن فایل های موجود بر روی هارد دیسک : defrag ، سازماندهی فایل های موجود بر روی هارد دیسک را بگونه ای انجام خواهد داد که امکان بازیابی آنان با سرعت بیشتری میسر می گردد .
● اجرای یک برنامه ویروس یاب : اغلب ویروس های کامپیوتری درصد بالائی از منابع سیستم را استفاده می نمایند . همین موضوع می تواند کاهش کارآئی سیستم را بدنبال داشته باشد . برخی از ویروس ها حتی می توانند باعث از کارافتادن کامل سیستم گردند . به منظور برخورد موثر با ویروس های موجود همواره سعی نمائید که از یک برنامه آنتی ویروس بهنگام شده استفاده کرده و عملیات پویش به منظور یافتن ویروس را در فواصل زمانی خاصی تکرار نمائید .
● بررسی سیستم به منظور وجود Spyware : تعداد زیادی از وب سایـت ها بدون آگاهی شما اقدام به نصب Spyware بر روی سیستم شما می نمایند . یک spyware می تواند صرفا" در حد و اندازه یک کوکی ساده باشد که وب سایت های ملاقات شده توسط شما را در خود ثبت می نماید و یا برنامه هائی باشند که امکان دستیابی سایر افراد به کامپیوتر شما را فراهم می نمایند . در این رابطه می توان از برنامه های متعدد Anti Spyware به منظور پویش و برخورد با این نوع برنامه ها استفاده نمود .
● غیرفعال نمودن برنامه های نصب شده غیرضروری :یکی دیگر از دلایلی که می تواند کاهش سرعت کامپیوتر را بدنبال داشته باشد ، تعداد و تنوع برنامه هائی است که در زمان راه اندازی سیستم اجراء می گردند. در ویندوز XP می توان با استفاده از برنامه کاربردی MsConfig برنامه هائی را که در زمان راه انداری سیستم فعال می گردند مشاهده و در رابطه با آنان تعیین تکلیف نمود . با استفاده از برنامه MsConfig صرفا" می توان لیست برنامه هائی را که در زمان راه اندازی سیستم اجراء می گردند مشاهده نمود و نمی توان از این طریق آنان را حذف نمود . پیشنهاد می گردد که حتی المقدور از نصب برنامه های غیر ضروری بر روی کامپیوتر اجتناب گردد ، چراکه هر برنامه پس از نصب درصدی از منابع سیستم را استفاده خواهد کرد و بدیهی است که در اینچنین مواردی می بایست در انتظار کاهش کارآئی سیستم بود. بخاطر داشته باشید که برای حذف یک برنامه از روی کامپیوتر از برنامه هائی موسوم به Uninstall می بایست استفاده گردد . حذف فولدرهای حاوی برنامه به تنهائی در این رابطه کافی نبوده و اطلاعات مربوط به آنان همچنان در ریجستری باقی خواهد ماند .
● پاک کردن ریسجتری : ریجستری تنظیمات و اطلاعات مورد نیاز ویندوز و سایر برنامه های نصب شده را در خود نگهداری می نماید . به موازات افزایش فرآیندهای نصب و یا Uninstall ممکن است اطلاعات غیرضروری متعددی در ریجستری باقی بماند . در چنین مواردی می توان برای حذف اطلاعات غیرضروری موجود در ریجستری از برنامه های کاربردی متعددی استفاده نمود .
ایجاد یک فایل Swap با ظرفیت ثابت : هر یک از نسخه های ویندوز تابع یک رویکرد خاص برای Paging و فایل swap ذخیره شده بر روی هارد دیسک می باشند. پس از اشغال تمامی فضای حافظه اصلی از فایل swap به منظور ذخیره اطلاعات استفاده خواهد شد . اندازه فایل فوق ثابت نبوده و می تواند با توجه به شرایط موجود تغییر نماید . پس از استفاده از تمامی فضای حافظه و ظرفیت اختصتاص یافته برای فایل swap ، ویندوز اقدام به افزایش ظرفیت آن می نماید . در صورت تحقق چنین شرایطی سرعت و کارآئی سیستم کاهش پیدا خواهد کرد . برای مشخص نمودن ظرفیت فایل swap می توان از گزینه System موجود در control panel استفاده نمود ( System |Advanced | Performance Settings | Advanced | Virtual memory ) . مثلا" می توان حداقل و حداکثر ظرفیت فایل swap را مشابه و معادل سیصد مگابایت در نظر گرفت .
● بهنگام نمودن درایورهای سیستم : پیشنهاد می گردد همواره درایورهای مربوط به کارت ویدئو و کنترل کننده IDE بهنگام شده و از جدیدترین درایورهای ارائه شده مرتبط با آنان استفاده گردد .
● استفاده از حافظه RAM بیشتر و هارد درایوهائی با ۷۲۰۰ دور در دقیقه ( RPM ) : حافظه اصلی و هارد درایو دو قطعه اصلی در کامپیوتر می باشند که نسبت به پردازنده دارای سرعت بمراتب کمتری می باشند . افزایش حافظه RAM می تواند اثرات مثبتی را در ارتباط با سرعت اجرای برنامه های کامپیوتری بدنبال داشته باشد . سعی گردد از هارد درایوهائی استفاده گردد که RPM ( دور در دقیقه ) بالائی داشته باشند ( نظیر ۷۲۰۰ دور در دقیقه ) .
● تبدیل سیستم فایل : در صورتی که بر روی سیستم شما ویندوز ۹۵ نصب شده است ، ویندوز از سیستم فایل FAT ۱۶ استفاده می نماید . در صورت تبدیل سیستم فایل فوق به FAT ۳۲ ، سرعت سیستم افزایش نخواهد یافت ولی حجم و تعداد فایل هائی را که می توان بر روی هارد دیسک ذخیره نمود ، افزایش می یابد . در صورت استفاده از ویندوز XP و یا ۲۰۰۰ ، ارتقاء FAT۱۶/۳۲ به NTFS بهبود کارآئی و امنیت سیستم را بدنبال خواهد داشت . توجه داشته باشید که پس از تبدیل سیستم فایل ، امکان برگشت به وضعیت قبلی وجود نخواهد داشت. نسخه های ویندوز ۹۵ ، ۹۸ ، SE و ME قادر به خواندن اطلاعات از سیستم فایل NTFS نمی باشند . بنابراین در صورتی که قصد استفاده از سیستم به صورت dual-booting ( نصب بیش از یک سیستم عامل و انتخاب یکی از آنان در زمان راه اندازی سیستم ) را داشته باشید و یا تمایل به اشتراک درایوهای موجود بین چندین سیستم عامل را دارید ، بهتر است که از FAT۳۲ استفاده نمائید .
در صورتی که تمامی موارد اشاره شده منجر به حل مشکل کاهش سرعت نگردد ، می توان هارد دیسک را مجددا" فرمت و اقدام به نصب سیستم عامل و سایر نرم افزارهای دلخواه نمود و یا در صورت ضرورت سخت افزار سیستم را ارتقاء داد.






      
کلمه عبور
سه شنبه 86/1/28 | جواد وکیلی


معمولآ شما می توانید password ورودی کامپیوتر خود را به هر اندازه که می خواهید پیچیده انتخاب کنید، اما دقت داشته باشید که باید بتوانید همواره به روشی آنرا بخاطر بیاورید.

منزل مسکونی شما درب و پنجره هایی دارد که اغلب هنگام شب و یا در مواقعی که به مسافرت می روید آنها را بسته و در شرایطی قفل هایی هم به آنها اضافه می کنید. یقینا" از یک کلید برای قفل همه دربها استفاده نمی کنید و هرگز کلید ها را در اختیار افراد نا آشنا نخواهید گذاشت. همچنین کلیدها زیر فرش یا کنار باغچه حیاط مخفی نمی کنید. پس چرا با رمز عبور خود (Password) اینگونه رفتار میکنید؟
برای دسترسی به سرویسهای مختلف کامپیوتر و شبکه معمولآ برای شما رمزهای عبور مختلفی در نظر گرفته می شود و شما باید همانند کلید دربهای منزل از آنها محافظت کنید. برای یک لحظه به کلید وردی منزل دقت کنید، بدون شک از بقیه کلید ها پیچیده تر و گرانتر است، بنابراین باید هنگام انتخاب رمز ورودی کامپیوتر خود موارد ایمنی را بیشتر رعایت کنید.
معمولآ شما می توانید password ورودی کامپیوتر خود را به هر اندازه که می خواهید پیچیده انتخاب کنید، اما دقت داشته باشید که باید بتوانید همواره به روشی آنرا بخاطر بیاورید. این روش نباید همانند گذاشتن کلید درب وردی منزل زیر فرش جلوی درب یا کنار باغچه به گونه ای باشد که سارق به سادگی بتواند آنرا پیدا کند.
سارقان اینترنتی همانند سارقان منزل حرفه ای هستند بخصوص اگر با شما آشنایی داشته باشند. آنها با استفاده از تجاربی که دارند بسادگی گزینه هایی که می تواند ورود آنها به کامپیوتر شما را ممکن سازد حدس می زنند، بخصوص اگر با خصوصیات اخلاقی و زندگی شما آشنا باشند. حتی امروزه روشهایی مانند جابجایی حرف O با عدد صفر یا حرف S یا $ و ... برای همه سارقان شناخته شده و جزء اولین انتخابهای آنها است.
فرض کنید یک رمز عبور انتخاب می کنید و آن شامل ۶ حرف، ۴ عدد و ۴ علامت است که همگی بصورت اتفاقی (random) انتخاب شده اند. آیا بنظر شما این رمز می تواند برای شما مفید باشد؟ به احتمال زیاد نه چرا که در اینصورت خود شما مجبور خواهید بود برای به خاطر آوردن، آنرا جایی یادداشت کنید و این خطرناک ترین کارها است.
اگر مواردی که در زیر به آنها اشاره می شود را رعایت کنید می توانید تقریبآ مطمئن باشید که password کامپیوتر شما به این راحتی ها توسط یک سارق قابل حدث زدن نخواهد بود :
۱- رمز باید به اندازه کافی قوی باشد. در اینجا قوی بودن به معنای طولانی بودن رمز می باشد. هیچ اشکالی ندارد که حتی بیش از ۱۴ حرف هم باشد. انتخاب یک جمله نه بصورتی که معمولآ آنرا می نویسیم می تواند گزینه مناسبی باشد.
۲- رمز باید یگانه باشد. گزینه هایی مانند ۱۲۳ یا test یا letmein یا mydog و .. گزینه هایی آشنا برای همگان است، هرگز از آنها استفاده نکنید. برای گرفتن ایده به سراغ مواردی بروید که به فکر هیچ کس نمی رسد، مثلآ نوع خاصی از یک مارماهی که در دریاهای سرد زندگی می کند. راجع به این مارماهی مطالعه کنید و پس از شناخت آن در ارتباط با آن یک رمز انتخاب کنید و راجع به آن با هیچکس صحبت نکنید.
۳- رمز باید کاربردی باشد. کاربردی به این معنای که بخاطر سپردن آن ممکن و ساده باشد. این اتفاق بارها رخ داده که کاربر رمز را به گونه ای انتخاب می کند که بعدها توانایی به یاد آوردن آنرا ندارد لذا مجبور می شود آنرا جایی یادداشت کند.
۴- رمز باید طول عمر کوتاه داشته باشد. بازه زمانی تعویض رمز کاملآ به نوع کاربری کامپیوتر و موقعیت شغلی شما دارد. اگر مسئولیت مهمی دارید و اطلاعات قیمتی در کامپیوتر خود نگه داری میکنید ترجیح بر آن است که در فاصله های کوتاه - مثلآ یک هفته - رمز خود را عوض کنید اگر نه حداقل هر یکی دو ماه رمز عبور خود را باید تغییر دهید.






      

پاک کردن History در Google





اگر با جستجوگرهای اینترنتی نظیر Google و Yahoo کار کرده اید ، حتما دیده اید که کلمات تایپ شده برای جستجو هنگام مراجعه بعدی در History مانده و با زدن یک حرف لیستی از کلمات قبلی را زیر محلی که می خواهید تایپ کنید می بینید.
شاید فکر می کنید مشکل از سایت
Google ایجاد می شود ، اما اینطور نیست.
بلکه مشکل اصلی به مرورگر اینترنت اکسپلورر شما ربط دارد که کلمات تایپ شده را در خود ذخیره می کند. آیا دوست دارید تک تک ، کلمات را پاک کرده و یا یکجا از شر همه آنها خلاص شوید؟ لطفا با ما در نودمین ترفند همراه شوید تا قدم به قدم نحوه پاک کردن آن را یاد بگیرید. ابتدا سایت گوگل را باز کرده و یک کلمه ای که قبلا تایپ کرده اید را تایپ کنید. اگر اولین حرف آن را هم که زدید و لیست کلمات ظاهر شد دست نگه دارید. حالا با موس روی یکی از آنها رفته و بدون آن که کلیک کنید ، روی آن بایستید. در واقع الان کلمه موردنظر آبی شده و منتظر حرکت بعدی شماست.
در همین لحظه با دست دیگرتان به سراغ کیبورد رفته و کلید
Delete را فشار دهید می بینید که آن کلمه موردنظر پاک نشد. به همین راحتی می توانید یکی یکی واژه ها را با موس برگزیده و با کلید Delete کیبورد آن را محو کنید. اما حالا اگر بخواهید همه آن را یکجا پاک کنید، چه ? نگران این موضوع نیز نباشید. راه حل دومی ، پیش روی شما می گذاریم تا از شر همه آنها یکجا خلاص شوید. ابتدا محیط اینترنت اکسپلورر را باز کرده و به سراغ منوی Tools رفته و InternetOption را برگزینید. سپس آیکون Content را خواهید دید که با کلیک روی آن منوهای دیگر را می بینید که یکی از آنها زیر Personal Information تحت نام Autocomplete است لطفا روی Autocomplete کلیک کرده و داخل آن شوید. حالا یک گزینه بنام Clear Autocomplete History هست که اگر آن را زده و ok کنید همه هیستوری گوگل یکجا پاک خواهد شد. البته حالت انتخابی هم بالای آن هست.
مثلا تیک داخل
Web addresses را برداشته و یا تیک Forms را برداشته تا دفعه بعد اصلا ذخیره نشود. مشکل دیگری که باقی می ماند پاک نشدن هیستوری برای کاربرانی است که از Toolbar گوگل استفاده می کنند. برای محو این معضل نیز می توانید به رجیستری ویندوز رفته و زیرشاخه History را پاک کرده تا چیزی برای ذخیره شدن باقی نماند. برای این کار در قسمت استارت ویندوز روی منوی RUN رفته و کلمه Regedit را تایپ کرده و ok کنید. کندوی HKEY CCurrent-UEUSER را کلیک کرده تا شاخه Software را بیابید. داخل آن زیرشاخه Google وجود دارد که با زدن روی آن زیرشاخه Navclient دیده می شود. داخل آن نیز زیرشاخه L.I هست و داخل آن نیز زیرشاخه موردنظر یعنی History را می توان دید. حالا همین زیرشاخه را باید پاک کرد تا از شر هیستوری گوگل خلاص شد. برای این کار سمت راست موس را روی History زده و Delete را انتخاب کرده و OK کنید ، یک بار سیستم را خاموش و روشن کنید تا تغییرات حاصل شود. (به اطلاع دوستداران ستون ترفند می رسانیم مجموعه ترفندها در کنار مطالب جدید در حال چاپ است که بزودی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت).

HKEY - CURRENT - USER SOFTWARE GOOLE NAVCLIENT L.1 HISTORY

 






      

در این مقاله در مورد درایوهای جدید Sata یا Serial ATA توضیح داده شده است.

 

 

 SATA یا  Serial ATA (Advanced Technology Attachment) نسل بعدی از رابط درایو است. که دنباله روی نسل قبلش Parallel ATA (PATA) بوده است. یک چیزی که در داخل هر کامپیوتری خودنمایی میکند، 40 کابل موازی که به دیسک سخت ،  CDROM و دیگر اجزای کنترلی متصل شده است. PATA استاندارد و خوب کار میکند. اما همچنین اشکالاتی نیز دارد. طول کابلها حداکثر 18 اینچ( 46 سانتیمتر) و از نظر اتصال دادن مشکل بوده و همچنین مانع عبور هوا در کیس میشود در مواقعی که فن دچار  مشکل میشود. کابلها از نوع دایره ای شکل نیز موجود می باشد. بعضی از درایوهای حرفه ای PATA (Ultra ATA/133)  نرخ انتقال اطلاعات حداکثر تا 133 Mbps را دارند.

 

با بهبود پیدا کردن سرعت CPU ها ، RAM و گذرگاههای سیستم ، طراحان متوجه شدند که PATA به زودی با آمدن درایوهای پیشرفته با بازده بالا در معماری سیستم در تنگاه قرار خواهد گرفت.

 

ورود SATA

 

Serial ATA چند ویژگی ممتاز  نسبت یه پیشینیان خود دارد.کابلها بسیار باریک با اتصالات 7 پایه ای. طولشان تا 3 فوت(1 متر) هم می تواند برسد، و به راحتی جمع می شوند. که اجازه میدهند که فضای زیادی در داخل کیس خود داشته باشید. همچنین SATA مصرف برق کم تا 250 میلی ولت در مقایسه با PATA  که نیاز به 5 ولت دارد. و همچنین ولتاژ هسته ریزپردازنده(chip)  کاهش یافته است. این صحبتها درباره خوبی های Seta می باشد. Serial ATA نیاز به تنظیمات Master/Slave و جامپرهای درایو ندارد. نصب بسیار ساده شده است. و تکنولوژی این امکان را داده است که یکی را انتخاب کنید ، به این معنا که شما میتوانید درایو را اضافه و کم کنید در زمانی که کامپیوتر در هرحالتی که کار است. بیشترین آینده امید دهنده Serial ATA حذف کردن انتقال انتقال توسط PATA  می میکند. اولین نسل حداکثر نرخ انتقال تا 150 Mbps داشت. و SATA II تا 300 Mbps. یک نسخه تا سال 2008 بیش از 600 Mbps سرعت خواهد داشت.

 

با مقدمه ای که در مورد نرخ انتقال داده گفته شد. سرعت Ultra ATA/133  دیگر جایی ندارد. با عملکرد گسترده در دنیای واقعی نسل اول بی اهمیت بود. اگر چه از نظر قیمت با درایوهای PATA هم قیمت بود. رفتن به یک تکنولوژی جدید یک انتخاب خوب در هنگام ارتقاء ، جمع کردن یا خرید یک سیستم جدید می باشد.مادربردها با مجتمع کردن رابط  SATA و PATA امکان گسترده ای برای استفاده از هر دو را به وجود آوردند. و محدودیتی در استفاده در سیستمهای مشابه نداشتند. همچنین Serial ATA یک انتخاب خوب برای RAID و سرانجام تعیین شده برای جانشینی PATA می باشد. برای سیستمهای قدیمی تر. قسمت سومی به نام کنترلگر SATA می توانست در هر گذرگاهPCI  قرار بگیرد ، تا شما بتوانید یک درایو SATA خریداری نمایید.( درگاه موازی درایو Ultra ATA همچنین می تواند مستقیما رابط PATA  به SATA  باشد . این رابط میتواند اطلاعات را از موازی به سریال ترجمه نماید.)

 

اگر در حین ارتقاء مادربردی بخرید که SATA داشته باشد. به شما اجازه میدهد در آینده به راحتی از درایوهای SATA استفاده نمایید. در حالی که شما اکنون از یک درایو ATA معمولی استفاده می کنید.

توجه : هنگام استفاده از دستگاههای قسمت سوم یا رابط ها یکی را انتخاب کنید.

 

همیشه آدم عاقل قبل از ریسک از اطلاعات با ارزش پشتیبان می گیرد.

 





      

USB flash drive خلاصه USB flash memory drive است که مانند یک هارد دیسک قابل حمل عمل می کند، به شما اجازه ذخیره و حمل بیشتر داده های کامپیوتری با ارزش را می دهدد.آن ها مقدار زیادی اطلاعات را به طور باورنکردنی نگه می دارند و به اندازه ای کوچکن _ به اندازه ته تفنگ _که به راحتی در جیب شما سر می خورد.

USB flash drive چیست ؟

USB flash drive خلاصه USB flash memory drive است که مانند یک هارد دیسک قابل حمل عمل می کند، به شما اجازه ذخیره و حمل بیشتر داده های کامپیوتری با ارزش را می دهدد.آن ها مقدار زیادی اطلاعات را به طور باورنکردنی نگه می دارند و به اندازه ای کوچکن _ به اندازه ته تفنگ _که به راحتی در جیب شما سر می خورد.

چگونه از USB flash drive استفاده کنیم ؟

فقط USB flash drive را درون دهانه USB کامپیوترتان یا سایر وسایل مجهز به USB بگذارید و فایل هایی را که می خواهید با خود بردارید به درون پوشه ای که بر روی صفحه نمایش کامپیوترتان ظاهر می شود بکشید ( یا کپی کنید). فایل های شماا به سرعت به USB flash drive شما منتقل می شوند. برای انتقال آیتم های روی USB flash drive به کامپیوتر دیگر ، به آسانی دهانه USB flash drive خودتان را وارد کامپیوتری که می خواهید فایل ها را به آن انتقال دهید کنید، پوشه ای که بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود را باز کنید و فایل های درخواست شده را به صفحه نمایش کامپیوتر (Desktop) بکشید (یا کپی کنید) .

چه مقدار داده USB flash drives می تواند نگه دارد؟

به تازگی USB flash drives با ظرفیت بالاتر از 2 گیگا بایت و در سایز های ذخیره ای گوناگون برای نیاز هی مختلف در دسترس هستند.برای مثال ، USB flash drives 2 گیگا بایتی می تواند 250 ترانه با ساختار mp3 را در خود نگه دارد.

مزایای استفاده از USB flash drives به جای CD و DVD های قابل ذخیره چیست ؟

(CD-R & DVD-R)

ورودی های USB از CD و. به ویژه DVD ساز ها معمول ترند، بنابراین USB flash drives شما با کامپیوتر های بیشتری نسبت به DVD-R وCD-R ها کار خواهد کرد.همچنین فرآیند بارگذاری (Upload) فایل ها از کامپیوتر شما به USB flash drive سریعتر و ساده تر از CD و DVD ساز ها می باشد. به اضافه ، USB flash drives به شکل هارد درایو فابل حمل عمل می کند و شما می توانید هر چند بار که دوست دارید فایل ها را اضافه و حذف نمائید. با CD-R و DVD-R ها شما فقط یک بار می توانید داده را اضافه کنید و نمی توانید برای یک بار داده ای که بر روی CD-R و DVD-R ریخته شده را حذف کنید.

مزایای استفاده از USB flash drives به جای Floppy disc چیست؟

یک Floppy disc استاندارد می تواند 1.44 مگابایت داده را نگه دارد که خیلی وقت ها فضای ذخیره ای کمتری نسبت به USB flash drivesدر اختیار ما می گذارد

مزایای استفاده از USB flash drives به جای هارد درایو های بیرونی (external hard drives) چیست ؟

در اندازه ای مانند پشت تفنگ ، USB flash drives بسیار کوچکتر از external hard drives هستند، و بدون قسمت های متحرک شکننده که در صورت افتادن بشکند، آن ها را حمل کننده های بسیار راحت ساخته است .

 





      
خدا نگهدار
چهارشنبه 86/1/22 | جواد وکیلی

 

امروز دوست و همکار بسیار خوبم آقای سید موسوی از جمع ما در صدا و سیمای گرگان رفت و ما از علم و دانش ایشان در زمینه کامپیوتر محروم شدیم. انشاالله هر جا که هست موفق و موید و سربلند و سلامت باشد و مار رو از یاد نبره....

این هم آدرس وبلاگ ایشون

http://arbab7baba.blogfa.com

 





      
دیر یا زود
چهارشنبه 86/1/22 | جواد وکیلی

 

((دیر یا زود باید گذشت با گناه یا بی گناه))  این مطلب رو توی خواب به من نشون دادند. با استخاره به قرآن

 





      

راهنمای خرید LCD




روی صفحه LCD ها با ماده ای مات پوشیده شده است که نور کمتری را نسبت به CRT ها منعکس می کند . یعنی شما بازتاب کمتری خواهید داشت و می توانید تصویر را بهتر ببینید ، خصوصاً وقتی بازتاب نور خورشید روی دیوار پشت مانیتور و یا حتی خود مانیتور می افتد.


این مقاله ما به شما توضیح خواهیم داد که درباره یک مانیتور LCD باید چه نکاتی را در نظر بگیرید تا انتخاب صحیحی داشته و خریدی را که مطابق نیازتان نیست انجام ندهید . نکاتی که توضیح خواهیم داد به شرح زیر است :
• مزایای داشتن یک صفحه نمایش LCD .
• نکاتی که به هنگام خرید یک صفحه نمایش LCD باید در نظر داشت .
• توضیح درباره خصوصیات و ویژگی های ظاهر ی یک صفحه نمایش LCD .
• معایب و مشکلاتی که ممکن است با آن ها مواجه شوید .
• راهنمایی های لازم در مورد مشخصات بعضی LCD ها که به هنگام خرید باید در نظر بگیرید .
● مزایای داشتن یک صفحه نمایش LCD .
اولا نگران سرمایه گذاری برای خرید چنین کالایی نباشید . LCD ها آینده صفحه نمایش کامپیوتر ها هستند . در سال ۲۰۰۳ شاهد رشد سریع بازار LCD ها پیشرفت تکنولوژی و پایین آمدن قیمت آن ها بودیم . اگر این مساله را با بازار مانیتورهای CRT ( مانیتورهای اشعه کاتدی که قبل از آمدن LCD ها متداول بود ) مقایسه کنید ، خواهید دید که تکنولوژی آن ها در طی این چند سال اخیر پیشرفت چندانی نداشته است و حتی در سال ۲۰۰۳ ، قیمت مانیتورهای CRT کاهش قابل ملاحظه ای نداشت .
مهمترین مزایای داشتن یک LCD به شرح زیر است :
• تصویری شفاف تر ، با میزان ناهمگویی خیلی کمتر و گرافیک بسیار بالا .
• برای چشمها خیلی بهتر است زیرا مانیتورهای LCD بر عکس CRT ها اشعه زیادی تولید نمی کنند .
• نداشتن لرزش تصویر که دلیل اصلی سردرد کاربران کامپیوتر است .
• از نظر اندازه ، مانیتورهای LCD نسبت به CRT ها کوچکتر و فضای کمتری را اشغال می کنند .
• از نظر قیمت ، با وجود اینکه LCD ها گرانتر هستند اما برق کمتری را نسبت به CRT ها مصرف می کنند که این مساله در دراز مدت باعث صرفه جویی هزینه برق می شود . خصوصاً اگر مانیتور شما معمولاً روشن است همچنین مصرف کمتری انرژی به نفع محیط زیست است .
• روی صفحه LCD ها با ماده ای مات پوشیده شده است که نور کمتری را نسبت به CRT ها منعکس می کند . یعنی شما بازتاب کمتری خواهید داشت و می توانید تصویر را بهتر ببینید ، خصوصاً وقتی بازتاب نور خورشید روی دیوار پشت مانیتور و یا حتی خود مانیتور می افتد .
• در سال ۲۰۰۳ ( در استرالیا ) بازار فروش مانیتور های LCD ۵/۵۱ درصد و صفحه نمایش های CRT ۵/۴۸ درصد بود . انتظار می رود که این دو رقم تا پایان سال ۲۰۰۴ فاصله بیشتری از هم پیدا کند . همانطوری که می بینید داشتن یک مانیتور LCD مزایای بهتری دارد و با توجه به پیشرفت سریع علم ، قیمت و تکنولوژی LCD ها در حد متوسط است . پس هم اکنون بهترین زمانی است که به جای جعبه تولید اشعه که بعنوان مانیتور دارید یک LCD جدید به خانه بیاورید .
● نکاتی که به هنگام خرید یک صفحه نمایش LCD باید در نظر داشت .
بهنگام خرید یک صفحه نمایش LCD باید نکات زیر را مد نظر داشته باشید :
۱ ـ نیازتان را مشخص کنید که به راحتی بدانید به دنبال چه هستید .
۲ ـ تحقیق کنید . چندین مقاله و راهنمای خرید مثل این نمونه بخوانید .
۳ ـ بدانید که چه چیزی می خرید . به یک فروشگاه بروید و LCD های آنجا را ببینید . خصوصیات هر یک را چک کرده و آن ها را با هم مقایسه کنید . اجازه ندهید فروشندگان به شما کمک کنند زیرا فعلاً شما قصد خرید ندارید و برای نگاه کردن آمده اید . مگر اینکه بدانید آن ها درباره گفته هایشان مدرکی دارند .
۴ ـ قیمت ها را در فروشگاه ها و روی سایت اینترنتی با هم مقایسه کنید ، مطمئن شوید که عامل گارانتی را هم جزء قیمت محاسبه کرده اید زیرا این نکته خود به اندازه خصوصیات صفحه LCD مهم است .
۵ ـ وقتی با در نظر گرفتن موارد بالا به تعداد انگشت شماری مانیتور که مطابق نیازتان است رسیدید ، نوبت به خواندن بروشورهایی در مورد همان انتخابهاست .
به این ترتیب می توانید ایده کلی نسبت به مانیتوری که قصد خرید آن را دارید ، داشته باشید .
۶ـ وقتی به اندازه کافی مطمئن شدید ، به فروشگاه بروید و خرید خود را انجام دهید . با وجود اینکه قیمتهای آن لاین ( روی سایت اینترنتی کالایی که قصد خرید دارید ) بسیار مناسب است ، اما دقت کنید که اگر مشکلی برای مانیتور شما پیش بیاید ، برگرداندن آن به یک فروشنده آن لاین بسیار سخت است . خرید از یک فروشگاه نزدیک محل خودتان در برگرداندن مانیتور مساله دار ، باعث کم شدن دردسر و صرفه جویی در هزینه پست و ارسال مانیتور به محل دیگر است .
● پیکسل مرده ( Dead Pixel ) .
فرض کنید صفحه نمایش TFT جدید خود را باز کرده و آن را روشن می کنید و یک نقطه سبز ۲۵ میلیمتری روی صفحه می بینید . از آن جایی که تازه پول خرج کرده و یک صفحه نمایش مارک دار جدید خریده اید ، فوراً با خود فکر می کنید حتما جنس نامرغوبی خریده ام ، آن را برده و عوض خواهم کرد . مهم نیست .
آنوقت با فروشنده تماس می گیرید و تازه متوجه می شوید که باید ۳ پیکسل مرده دیگر نیز داشته باشید تا بتوانید مانیتورتان را عوض کنید . کاملاً بی انصافی است در حالیکه شما پول خوبی برای یک مانیتور جدید پرداخت کرده اید . حتی بدتر از آن ، مانیتور شما ممکن است تا زمانی که ۳ پیکسل مرده دیگر پیدا کند ، از گارانتی خارج شده باشد . متأسفانه این مشکل برای اکثر خریدارانی که از سیاست پیکسل اطلاعی ندارند اتفاق می افتد . به دنبال تولید کنندگانی که کمترین آمار سیاست پیکسل مرده را دارند بگردید . بعضی از آن ها در حال کاهش تعداد پیکسل مرده روی صفحه نمایش خود تا میزان صفر هستند . شما باید حداقل دنبال مارکی باشید که گارانتی ۳۰ روزه برای تعداد صفر پیکسل مرده داشته باشد ، به این ترتیب حداقل اطمینان دارید که مانیتور خریداری شده ، بدون عیب و نقص است . برای اطلاعات بیشتر درباره پیکسل مرده به بخش معایب داخلی مراجعه کنید .
● میزان وضوح تصویر یا کنتراست ( Contrast ) .
این میزان در حقیقت معرف قدرت مانیتور شما در نمایش نقاط مختلف رنگی و سایه های سایه و سفید است . برای مثال ، یک TFT با میزان کنتراست ( ۳۰۰:۱ ) ، تصویر مات تری را نسبت به یک TFT به میزان کنتراست ( ۵۰۰:۱ ) ، نمایش می دهد .
هر چه میزان کنتر است افزایش یابد ، مانیتور تصویر واضح تری را نمایش می دهد . در بیشتر مواقع توصیه می شود مانیتوری که میزان کنتراست آن حداقل ( ۴۰۰:۱ ) و یا بالاتر است ، خریداری کنید .
● زمان پاسخگویی ( Response Time) .
این زمان ، معرف سرعت عکس العمل هر پیکسل روی صفحه نسبت به تغییرات رنگی و یا روشنایی است . به طور کلی صفحه نمایش های با زمان پاسخگویی بالا نسبت به صفحه نمایش های با زمان پاسخگویی پایین بیشتر در معرض بی رنگ شدن هستند .
مهمترین مزیت زمان پاسخگویی پایین این است که چشمهای شما کمتر تحت فشار قرار می گیرد ، خصوصا وقتی در حال تماشای DVD و یا انجام بازی هستید ( زیرا تنوع رنگی بیشتر است و صحنه ها سریع تر تغییر می کنند ) البته در محیط شرکت ، وقتی کاربران فقط به پنجره های ثابت ( بدون تصاویر متحرک ) نگاه می کنند ، این مساله چندان مهم نیست .
برای شرکتها ، زمان پاسخگویی LCD ، ۳۵ میلی ثانیه و یا کمتر قابل قبول است برای بازی یا کاربردهای چند رسانه ای ( صوتی ـ تصویری ) مانیتوری با زمان بالاتر از ۲۰ میلی ثانیه نخرید .
البته بهترین زمان پاسخگویی برای این کاربردها ( صوتی ـ تصویری ) ، ۱۶ میلی ثانیه یا پایین تر ، توصیه می شود .
● روشنایی ( Brightness) .
همانطوری که از اسم آن پیداست این مورد ، معرف میزان روشنایی کلی مانیتور است و با واحد ( cd/m۲ ) سنجیده می شود که هر چه میزان آن بالاتر باشد ، کارایی بهتری دارد . مانیتور با میزان روشنایی بالا در نور زیاد ( مثل اتفاق پر نور ) ، بهتر قابل دیدن است . همچنین میزان روشنایی بالا به معنی داشتن تصویری روشن تر به رنگ های سفید و درخشان تر است .
برای خرید مانیتور LCD ، به میزان روشنایی در حد cd/m۲ ۳۰۰ یا بیشتر باشید .
● زاویه دید ( Viewing Angle ) .
در گذشته یکی از مهمترین معایب صفحه نمایش های LCDاین بود که شما حتما باید روبروی آن می نشستید تا تصویر واضحی ببینید ، اگر از گوشه های صفحه به آن نگاه می کردید ، رنگ ها تغییر می کردند ( بنفش به نارنجی تبدیل می شد و ... ) با وجود اینکه تکنولوژی LCD ، تا حدی پیشرفت کرده است ، این مشکل هنوز باقی است ، اما کمتر باعث اذیت می شود .
زاویه دید افقی ۱۲۰ درجه به این معنی است که تصویر به صورت مجازی تغییر شکل نخواهد داد تا زمانیکه چشمهای شما نسبت به صفحه نمایش ، خارج از کمان ۱۲۰ درجه قرار گیرد .
معمولا صفحه LCD ، زاویه دید افقی ( چپ / راست ) بهتری نسبت به زاویه ئدید عمودی ( بالا / پایین ) دارد . در اینجا این مساله بسته به علاقه شخصی شما دارد ، اما واضح است که زاویه های دید بزرگتر بهتر است .
● اتصال ( Connectivity ) .
برای اتصال کامپیوتر به مانیتور LCD دو روش وجود دارد :
از طریق اتصالات D_Sub ( آنالوگ ) و یا DVI ( دیجیتال ) ، بیشتر LCD ها به صورت استاندارد دارای ورودی D_Sub هستند و شما معمولاً با پرداخت مبلغ جزئی می توانید مدل DVI را نیز تهیه کنید با وجود اینکه ورودی DVI برای داشتن تصویر صاف و بهتر توصیه می شود ، اما اتصال D_Sub نیز مشکلی ایجاد نمی کند .
گر چه گاهی اوقات خطوط موج دارای روی صفحه نمایش ظاهر می شود ( درست مثل اختلال امواج رادیویی روی صفحه تلویزیون ، اما این مشکل به راحتی از طریق منوی پیکربندی صفحه قابل تنظیم است .
شما باید ابتدا خروجی تصویرکارت گرافیک سیستم خود را چک کنید تا مطمئن شوید که آیا LCD مورد نظرتان خروجی کارت را پشتیبانی می کند .
اگر سیستم شما قدیمی است فقط می توانید از اتصالات D_Sub استفاده کنید ، البته اکثر سیستم های جدید هر دو نوع پورت را دارند . ولی اگر مانیتوری بخرید که هر دو اتصال را پشتیبای کند ، با وجود پرداخت هزینه بیشتر ، آینده نگری بهتری انجام داده اید .






      
   1   2      >